Thursday, March 24, 2022

Uppsatsskrivande på universitetsnivå

Uppsatsskrivande på universitetsnivå



Om mönstret för markägande motverkar någon utåtriktad politik, vilken sorts utvecklingsstrategi bör ett sådant land anta? Du kanske undrar hur du kan inkludera din egen röst och fortfarande låta akademisk när du skriver om ett ämnesområde där du har liten eller ingen kunskap. Under berättelsen, uppsatsskrivande på universitetsnivå, det är olika röster som dyker upp då och då. Men gör det inte uppsatsskrivande på universitetsnivå gör forskning ännu. Vanligtvis är de flesta råd därför, som nämnts i kapitel fyra, du måste och sedan följa dem därifrån.





Academic Skills Office



Nyckelord: akademisk uppsats, uppsatsfråga, stycke, inledning, brödtext, slutsats, referenslista Ibland är ett bra exempel på vad du försöker uppnå värt ett råd! När du blir ombedd att skriva en uppsats, uppsatsskrivande på universitetsnivå, försöka hitta uppsatsskrivande på universitetsnivå prover modeller av liknande skrift och lär dig att observera författarens hantverk. Du kan använda proverna som underlag för att komma fram till hur du skriver i rätt stil. De flesta böcker om uppsatsskrivning kommer att förse dig med ett antal modelluppsatser - samla några av dessa eftersom de är fantastiska lärare! Oavsett vad ämnet är, kommer du att se likheter mellan dina skrivuppgifter och dessa modelluppsatser.


Detta beror på att många egenskaper i skrivandet är gemensamma över ämnesområden. I vissa ämnen t. Följande uppsats med fem stycken har styckeetiketter för att visa delarna av en akademisk uppsats. Obs: Den här uppsatsen innehåller inga autentiska referenser och har skrivits speciellt för att användas för denna undervisningsuppgift. Att använda inlämningsuppsatser för bedömning stöder elevernas lärande bättre än det traditionella examinationssystemet. Om vi ​​insisterar på att alla studenter skriver om allt de har lärt sig i sina studiekurser samtidigt och på samma plats e. i tentamen ger vi inte alla våra studenter lika möjligheter.


Wonderland University, sid. Dessutom har Jones et al. Tentor ger bara eleverna ett betyg snarare än specifik feedback om deras framsteg. Därför är det ett mycket mer rättvist tillvägagångssätt att sätta uppdragsuppsatser för en betydande del av studentbedömningen än engångsprov. Bloggar, J. Koppla samman undervisning, lärande och att lyckas i högre utbildning. London: Bookworld. Jinx, J. Studentuppsatsskrivning. Journal of Research in University Education, 9 2 Jones, J. Hjälplinje: Uppsatser och universitetsstudenten. Tokyo: Courtyard Printers. Sankey, J. Lära sig skriva uppsatser [CD-ROM]. Sydney: Wonderland University. Taylor, G. Cambridge: Cambridge University Press. Wonderland University. Attribut för en universitetsexamen. Yang, uppsatsskrivande på universitetsnivå, S. Uppsatsskrivande och tertiärstudenten.


Melbourne: Diamond Press. Zapper, Y. Att lära sig att skriva uppsats. Falska Eds. Calcutta: Academic Scholar Press. De flesta elever uppskattar verkligen att se en färdig produkt. Inledningsstycket Det finns information inom citattecken. Kroppsstycke 1 Det finns uppgifter inom citattecken, uppsatsskrivande på universitetsnivå. Kropp stycke 2 Det finns uppgifter inom citattecken. Kroppsstycke 3 Det finns uppgifter inom citattecken. Slutstycket Det finns information inom citattecken. Referenslistan Alla referenser är i slumpmässig ordning.


Akademiska färdigheter Självstudiekurser, uppsatsskrivande på universitetsnivå. Nyckelord: akademisk uppsats, uppsatsfråga, stycke, inledning, brödtext, avslutning, referenslista. Fråga Diskutera varför inlämningsuppsatser är vanliga bedömningsuppgifter i högskolestudier, och utvärdera effektiviteten av uppgifter som en väg för lärande. Uppsatsuppsatser är utvecklade från uppsatta frågor som ger eleverna en tid att undersöka ett ämne och producera deras svar med hänvisningar till deras informationskällor. Även om det finns vissa nackdelar med att använda inlämningsuppsatser som ett bedömningsverktyg, så finns det uppsatsskrivande på universitetsnivå utbildningsändamål som ligger till grund för denna praxis. Denna uppsats undersöker skälen till varför uppdragsuppsatser är fördelaktiga för elevernas lärande och överväger några av problemen med denna bedömningsmetod.


Uppsatsuppsatser är inställda för att hjälpa eleverna att utvecklas uppsatsskrivande på universitetsnivå av sitt studieämne. För det första förbättrar uppdragsuppgifter förståelsen av ämnet. För det andra, forskning Jinx, ; Zapper, visar tydligt att eleverna lär sig skrivandet uppsatsskrivande på universitetsnivå av ett ämnesområde medan de forskar, läser och skriver inom sin disciplin. Således lär sig eleverna ämne och hur man skriver inom det disciplinområdet genom att forska och skriva uppdragsuppsatser. Som ett bedömningsverktyg har uppdragsuppsatser vissa nackdelar för föreläsare och studenter. En konsekvens av dessa problem är att återkoppling till eleverna ofta försenas, och detta är mycket mindre användbart för eleverna än snabb återkoppling.


Det är delvis på grund av dessa nackdelar med tid och kostnader som andra bedömningar som flervalsprov och kortsvarsfrågor har en bestående plats i den tertiära lärmiljön. Sammanfattningsvis verkar det som om uppdragsuppsatser fortsätter att ha en framträdande roll inom högre utbildning som ett bedömningsverktyg. Detta beror främst på att de är mycket effektiva i att utveckla kunskaper och skrivfärdigheter för ämnesområden. Dessutom kan uppdragsuppsatser vara mindre stressande än undersökningar eftersom de låter eleverna visa sin förståelse för innehållet under mindre pressade omständigheter. Å andra sidan pekar den tidskrävande karaktären av att skriva och markera uppsatser på några nackdelar som också måste beaktas.


Vikten av bevis stöder dock skrivningen av uppdragsuppsatser för studentbedömning eftersom detta tillvägagångssätt har så positiva och bevisade effekter för förbättrat elevinlärning. Övning: Vad märkte du? Följande frågor relaterar till uppsatsen ovan. Det finns ett indraget långt citat i detta stycke. Den sista meningen ger svaret på uppsatsfrågan. Information från samma person används två gånger. Den andra meningen är avhandlingens uttalande i. position författaren kommer att inta. Det står information inom citattecken. Det finns ett indraget långt citat i detta stycke felaktigt. Alla referenser är i slumpmässig ordning. Alla referensobjekt börjar med titeln på informationskällan.


Om författaren är en person, används deras förnamn först. Det finns inga publiceringsdatum i alla referenser. Referenserna är i alfabetisk ordning som börjar med en författares efternamn. Mer information ASO faktablad: Skriva en uppsats Formatera din uppsats APA Referenslistan. Länkar Kontakta oss Hjälp. Academic Skills Office Besök ASO på une webbplats. FEEDBACK Rapportera trasig länk Hittade ett fel?





trosuppsats



Calcutta: Academic Scholar Press. De flesta elever uppskattar verkligen att se en färdig produkt. Inledningsstycket Det finns information inom citattecken. Kroppsstycke 1 Det finns uppgifter inom citattecken. Kropp stycke 2 Det finns uppgifter inom citattecken. Kroppsstycke 3 Det finns uppgifter inom citattecken. Slutstycket Det finns information inom citattecken. Referenslistan Alla referenser är i slumpmässig ordning. Akademiska färdigheter Självstudiekurser. Nyckelord: akademisk uppsats, uppsatsfråga, stycke, inledning, brödtext, avslutning, referenslista. Fråga Diskutera varför inlämningsuppsatser är vanliga bedömningsuppgifter i högskolestudier, och utvärdera effektiviteten av uppgifter som en väg för lärande.


Uppsatsuppsatser är utvecklade från uppsatta frågor som ger eleverna en tid att undersöka ett ämne och producera deras svar med hänvisningar till deras informationskällor. Även om det finns vissa nackdelar med att använda inlämningsuppsatser som ett bedömningsverktyg, finns det goda pedagogiska syften som stöder denna praxis. Denna uppsats undersöker skälen till varför uppdragsuppsatser är fördelaktiga för elevernas lärande och överväger några av problemen med denna bedömningsmetod. Uppsatsuppsatser är satta för att hjälpa studenter att utveckla behärskning av sitt studieämne. För det första förbättrar uppdragsuppgifter förståelsen av ämnet.


För det andra, forskning Jinx, ; Zapper, visar tydligt att elever lär sig skrivkonventionerna för ett ämnesområde medan de forskar, läser och skriver i sin disciplin. Således lär sig eleverna ämne och hur man skriver inom det disciplinområdet genom att forska och skriva uppdragsuppsatser. Som ett bedömningsverktyg har uppdragsuppsatser vissa nackdelar för föreläsare och studenter. En konsekvens av dessa problem är att återkoppling till eleverna ofta försenas, och detta är mycket mindre användbart för eleverna än snabb återkoppling. Det är delvis på grund av dessa nackdelar med tid och kostnader som andra bedömningar som flervalsprov och kortsvarsfrågor har en bestående plats i den tertiära lärmiljön.


Sammanfattningsvis verkar det som om uppdragsuppsatser fortsätter att ha en framträdande roll inom högre utbildning som ett bedömningsverktyg. Detta beror främst på att de är mycket effektiva i att utveckla kunskaper och skrivfärdigheter för ämnesområden. Dessutom kan uppdragsuppsatser vara mindre stressande än undersökningar eftersom de låter eleverna visa sin förståelse för innehållet under mindre pressade omständigheter. Å andra sidan pekar den tidskrävande karaktären av att skriva och markera uppsatser på några nackdelar som också måste beaktas. Vikten av bevis stöder dock skrivningen av uppdragsuppsatser för studentbedömning eftersom detta tillvägagångssätt har så positiva och bevisade effekter för förbättrat elevinlärning.


Övning: Vad märkte du? Uppsatskartor handlar inte så mycket om stycken som om delar av en uppsats. De förutser de stora argumenterande rörelserna du förväntar dig att din uppsats ska göra. Testa att göra din karta så här:. Din karta bör naturligtvis ta dig igenom några preliminära svar på de grundläggande frågorna om vad, hur och varför. Det är dock inte ett kontrakt – ordningen i vilken idéerna uppträder är inte stel. Uppsatskartor är flexibla; de utvecklas med dina idéer. Tecken på problem. En vanlig strukturell brist i högskoleuppsatser är "genomgången" även märkt "sammanfattning" eller "beskrivning". Genomgångsuppsatser följer strukturen i sina källor snarare än att fastställa sina egna.


Sådana essäer har i allmänhet en beskrivande tes snarare än en argumenterande. Var försiktig med styckeöppnare som leder av med "tid"-ord "först", "nästa", "efter", "då" eller "listar" ord "också", "en annan", "utöver". Även om de inte alltid signalerar problem, indikerar dessa styckeöppnare ofta att en uppsatss avhandling och struktur behöver arbeta: de föreslår att uppsatsen helt enkelt återger källtextens kronologi när det gäller tidsord: först händer detta, sedan att, och efteråt en annan sak. eller bara listar exempel efter exempel "Dessutom indikerar användningen av färg ett annat sätt som målningen skiljer mellan gott och ont". Copyright , Elizabeth Abrams, för Writing Center vid Harvard University. Hoppa till huvudinnehållet.


Huvudmeny Utility Menysökning. Harvard College Writing Program HARVARD. Vanliga frågor Boka ett möte Skrivresurser Engelsk grammatik- och språklärare Institutionsskrivande stipendiater Skrivresurser Skrivråd: The Barker Underground-bloggen Möt lärarna! Kontakta oss. Svara på frågor: Delarna av en uppsats En typisk uppsats innehåller många olika typer av information, ofta placerad i specialiserade delar eller avsnitt. Kartlägga en uppsats Att strukturera din uppsats enligt en läsares logik innebär att granska din avhandling och förutse vad en läsare behöver veta, och i vilken ordningsföljd, för att förstå och övertygas av ditt argument när det utvecklas.


Försök att göra din karta så här: Ange din avhandling i en mening eller två, skriv sedan en annan mening som säger varför det är viktigt att göra det påståendet. Ange, med andra ord, vad en läsare kan lära sig genom att utforska påståendet med dig. I första hand är det viktigt att skilja på planering och plan. Planering är en pågående process, från det att du får uppsatstiteln tills du skickar in ditt slutliga utkast. En plan är en fysisk översikt över hur du tänker konceptualisera, strukturera och presentera dina idéer. Vid det här laget är det dags att skriva din första plan. Men sluta inte forska ännu. Varför inte? Kom ihåg att en plan är just det – en plan. Inledning Kontext för papper — chokladens popularitet.


Fråga - om choklad är en hälsosam mat är tveksamt. Tes - choklad kan vara trevligt men inte hälsosamt. Omfattning — endast fyra aspekter tas upp här för att göra exemplet kort. Huvudtext Punkt 1 med möjliga källor Sätt på vilka choklad kan påverka humöret positivt. Parker, Parker och Brotchie — chokladstämningseffekter varar inte. Macht och Dettmer — förväntanseffekt och fler studier behövs. Källor behövs för att besvara dessa frågor. Problem med att mäta sambandet mellan chokladkonsumtion och kardiovaskulär hälsa. Källor behövs för att hjälpa till att svara på detta. Punkt 3 Choklad ses bäst som ett livsmedel eller en drog? Överseende eller beroende — är gränserna oklara? Se vad externa källor har att säga om detta Medicinelement av choklad?


Det behövs läsningar kring detta problem. Punkt 4 Korrelationen mellan choklad och fetma. Definition av fetma behövs. Vad säger litteraturen i förhållande till andra orsaksfaktorer? Slutsats Sammanfattning av fyra argument som presenterats. Choklad är inte en hälsosam mat, men den är njutbar ändå. Huvudtext Punkt 1 Sätt på vilka choklad kan påverka humöret positivt. Parker, Parker och Brotchie chokladstämningseffekter håller inte. Notera förändringen av fokus från den ursprungliga idéns korrelation mellan chokladkonsumtion och kardiovaskulär hälsa på grund av bristen på tillgängliga forskningsdata. Läkemedelselement av choklad? Används i relation till magnesiumbrist hos kvinnor Pennington, i Steinberg et al.


Fynden överensstämmer med Abraham och Lubran som fann ett samband mellan magnesiumbrist och nervös spänning hos kvinnor. Observera det snäva fokuset på medicinska fördelar, dvs. överväger bara magnesium på grund av uppsatsens korta längd. Ingen specifik korrelation hittades i litteraturen Beckett, ; Lambert, Observera att resultaten visar att det inte finns något tydligt samband mellan choklad och fetma - ett problem som flaggades i inledningen. Lambert exemplifierade att chokladkonsumtion ensam osannolikt kommer att utlösa fetma. Chokladkonsumtionen alltså marginell i orsaker till fetma. Slutsats Sammanfattning av fyra argument som presenteras Choklad är inte en hälsosam mat, men den är ändå njutbar. Det kan tyckas konstigt att tänka på att skriva din slutsats innan du skriver huvuddelen av din uppsats, men om du inte vet vart du är på väg kan du lätt tappa riktningen.


Slutsatsen är också det sista läsaren faktiskt läser, så det måste vara minnesvärt. Hur ska allt sluta? Vad siktar du på? Vilket slutintryck vill du att dina läsare ska ha? Slutsatsen ska inte bara upprepa idéerna från inledningen. Inledningen innehåller bakgrunden till uppsatsen, de viktiga frågorna och ett examensarbete. Inledningen leder din läsare in i uppsatsen. Slutsatsen påminner din läsare om huvudpunkterna i din uppsats och lämnar din läsare med ett slutgiltigt intryck och idéer att tänka på senare. A Den första meningen kopplar slutsatsen till diskussionen i föregående stycke.


B Följande meningar upprepar huvudpunkterna och bekräftar avhandlingen. C Den sista meningen är ett brett uttalande som rör argumentets betydelse. A Fetma och chokladkonsumtion verkar inte ha några bevisade samband. B Men i den här uppsatsen har många chokladfokuserade argument presenterats, inklusive chokladens övergående effekt på humöret och bevis på att det är lika troligt att det skapar skuldkänslor som av välbefinnande. En annan möjlig positiv dimension till choklad är ett samband med kardiovaskulär hälsa. Om choklad är ett livsmedel eller en drog är också oklart. Litteraturen beskriver de kemiska egenskaperna hos choklad som kan hjälpa till att förklara vissa beroendeframkallande beteenden, särskilt när det gäller nervös spänning hos kvinnor, men det finns också ett starkt forskningsfokus på choklad som en sensorisk njutning.


C Man kan därför säga att choklad inte är en hälsosam mat, utan kan avnjutas som en del av en hälsosam och balanserad kost och livsstil. I hjärtat av din uppsats ligger dina kroppsstycken. Vanligtvis kommer ett stycke med brödtext att följa formatet nedan. Ämnessatsen bör entydigt uttrycka ämnet för stycket och vara kopplad till uppsatsens övergripande avhandling. Utveckling av huvudpunkten bör lägga till mer detaljerad information i relation till ämnessatsen. Exempel och bevis bör stödja din huvudpoäng med hjälp av parafraser, sammanfattningar eller direkta citat, som alla måste hänvisas till på lämpligt sätt.


Kom ihåg att länka alla punkter i ditt stycke till idén i ämnesmeningen. Ett sätt att kontrollera om du har gjort detta är att skriva nyckelord i marginalen för varje mening. Om dina sökord är relaterade till ämnessatsen är ditt stycke bra. Om det finns idéer som inte är relaterade bör du ta bort dem. Det har hävdats att choklad är en hälsosam mat, men i själva verket innehåller den mycket socker, vilket kan vara ohälsosamt. Till exempel kan socker orsaka karies, vilket kan leda till tandproblem senare i livet. För mycket socker kan också leda till fetma, vilket är en allvarlig hälsorisk. Dessutom innehåller socker en hög mängd fruktos, vilket är dåligt för levern. Mängden socker som finns i choklad betyder därför att choklad, särskilt mjölk och vit choklad, kanske inte är hälsosam.


Se textbeskrivningen av exemplet ovan kroppsstycke. När du har utarbetat dina huvudstycken och din slutsats är det dags att utarbeta din inledning. Att skriva din introduktion sist betyder att du är mer benägen att ha en bättre anpassning mellan introduktionen, huvudtexten och slutsatsen eftersom du redan vet vad din uppsats kommer att handla om. Bakgrundsförklaring – där du anger sammanhanget för din uppsats jag ställer upp – där du beskriver de specifika frågor som är relevanta för din uppsats. Uppsats — där du anger din ståndpunkt i förhållande till frågorna. S cope — där du beskriver exakt vad som kommer att täckas i förhållande till ditt argument. Avhandlingen och omfattningen kombineras ibland för att bilda en eller flera meningar som kallas ett examensarbete.


Avhandlingsutlåtandet kommer ofta i slutet av inledningen, även om det kan skrivas tidigare. Ibland, särskilt i mycket korta uppsatser, börjar uppsatsen med en fråga snarare än ett bakgrundsuttalande. Uppsatser börjar ibland med en fråga, skisserar omfattningen och går sedan vidare för att avsluta inledningen med avhandlingens uttalande. Normalt, när du skriver en uppsats på universitetet förväntas du endast använda akademiska källor. Följande inlärningsguide om källans trovärdighet hjälper dig att avgöra om en extern källa är akademisk eller inte. Chokladuppsatsen använder American Psychological Association APA-referensstil, som är lätt att skilja från Harvard Author-Date System, eftersom formatet är annorlunda:. När du skriver en uppsats och inkluderar externa källor vill du oftast att läsaren ska fokusera på vad som sägs snarare än vem som säger det.


I så fall kommer informationen före författaren. Till exempel:. När fokus ligger mer på vem som säger det så skrivs citatet så här:. Försök att uppnå en balans mellan båda typerna av textreferenser i ditt uppsatsskrivande. I APA-referensstilen har referenslistan vissa konventioner som du också måste följa. Här är några exempel från chokladuppsatsen:. Textbeskrivning av APA-referensexemplet ovan. Inkludera dina citat i texten och referenslistan som en del av ditt första utkast. En utmärkt webbplats för att hjälpa dig med dina APA-referenser är APA Interactive-verktyget vid Massey University. Ge dig själv tillräckligt med tid att titta på din uppsats mer än en gång.


För en orduppsats behöver du minst tre dagar för att skriva om din uppsats. Spara alltid varje utkast som en separat fil; då kan du se hur din uppsats utvecklas och förbättras. Se en textversion av omformuleringen av ditt uppsatsdiagram ovan. Du kan också titta på andra checklistor som den här om redigering av ditt eget arbete. Se textversionen av den omarbetade uppsatsen. Sedan spanska upptäcktsresande tog tillbaka choklad från den nya världen har chokladkonsumtion blivit ett världsomspännande fenomen. Till en början konsumerades choklad, ett derivat av kakaobönan, som en drink, först senare uppnåddes stor popularitet i tablett- eller barform. Chokladens verklighet är mer jordnära; ett antal av dessa realiteter kommer att behandlas i denna uppsats.


Choklad har kemiska egenskaper som kan påverka humöret och det finns möjliga bevis för vissa positiva effekter av choklad på kardiovaskulär hälsa. Ändå uppvägs sådana positiva egenskaper något av argumentet att choklad i vissa fall kan ses som en drog snarare än en mat. Dessutom finns det möjlighet till viss korrelation mellan överkonsumtion av choklad och fetma. Föreställ dig din uppsats som en sorts berättelse. Du är den främsta berättaren, författarens inre röst, som leder läsaren till din slutsats. Under berättelsen är det olika röster som dyker upp då och då. Det här är de externa rösterna som lägger till substans till din berättelse, ger detaljer och stöd för det du säger och ibland till och med ger ett alternativt perspektiv.


De externa rösterna kan delas in i två kategorier i din uppsats: en författares direkta externa röst genom ett direkt citat och en författares indirekta externa röst genom en parafras. Läsaren måste hela tiden veta vems röst de hör. Är det din inre röst eller andra författares externa röst? Du kanske undrar hur du kan inkludera din egen röst och fortfarande låta akademisk när du skriver om ett ämnesområde där du har liten eller ingen kunskap. Författarens inre röst är färgkodad i gult; andra författares indirekta externa röster i.


parafraser är kodade i grått; och andra författares direkta externa röster, dvs. offerter är kodade i blått. Se en textversion av röstförklaringen ovan. Detta är ett balanserat stycke. Författaren sätter scenen i början av ämnessatsen och länkar också samman alla meningar, använder sin egen röst för att leda till innehåll som tillhandahålls av de externa rösterna. Se en textversion av det omskrivna stycket ovan. Det är något dina föreläsare inte vill se. När du skriver dina stycken, använd ett färgkodningssystem som det som används här. Det hjälper dig att se till att din akademiska röst är tydlig! När du blir mer säker på att använda externa källor kommer du gradvis att utöka språket för din kritiska inre röst. Phrasebanks webbplats vid Manchester University ger exempel på ytterligare några uttryck att använda när man bedömer externa källor.


Redigeringen fokuserar på helhetselementen såsom övergripande struktur, lämplig styckeindelning och om frågan har besvarats. Korrekturläsning har ett mikrofokus på detaljerna i din uppsats, såsom formatering, grammatik och skiljetecken. Alla har sin egen personliga stil för redigering och korrekturläsning. Vissa människor korrekturläser ensamma; vissa engagerar andra människor.

No comments:

Post a Comment